Kolega Mela Gibsona

Kolega Mela Gibsona wg Tomasza Jachimka

Powiedz mi, ile rozdajesz „autosów” dziennie – powiem Ci, kim jesteś. To chyba pierwsza myśl, która nasunęła mi się po obejrzeniu monodramu „Kolega Mela Gibsona” w reżyserii Tomasza Piaseckiego. W niedzielne popołudnie, 13 listopada br. na deskach małej sceny w Tarnowskim Teatrze miała miejsce swoista, bo druga tarnowska premiera sztuki autorstwa Tomasza Jachimka. Tarnowianie obejrzeć mogli przedstawienie dużo wcześniej. Monodram był grany już 4 września gościnnie w piwnicach Tarnowskiego Centrum Kultury. Konwencja komediowa okazała się trafioną formą do podjęcia próby wyrażenia gorzkiej prawdy o człowieku i jego słabościach. „Kolega Mela Gibsona” bawi, ale jest to śmiech przez łzy, radość w zadumie. W efekcie bowiem okazuje się, że próba wyjścia poza schemat otaczającej nas rzeczywistości może być tragiczna w skutkach.

Feliks Rzepka był aktorem, który doprowadził rolę swojego życia do perfekcji. Wycisnął z niej wszystko, co najlepsze. Tak mu się przynajmniej wydawało. To wszystko miało jednak miejsce do czasu. Liczba rozdawanych przez niego autografów stała się względna. W cieniu jego sukcesu grzało się wiele osób. Gdy koniunktura diametralnie uległa zmianie, on sam nie miał się już gdzie ogrzać. Opuszczony, odstawiony na bok aktor jednej roli, wielki Cyran de Bergerac postawiony został w stan oskarżenia. Być może ostatnie odegrane przez niego przedstawienie, okazało się kreacją najważniejszą i inajprawdziwszą. Diagnoza rodzimego show biznesu oraz wariacje na temat pojęcia sukcesu, uwielbienia i wreszcie przegranej są symptomatyczne. Bardzo prosto można przenieść ją na wszelkie inne płaszczyzny życia zawodowego, osobistego, politycznego, publicznego, etc. Zresztą już sam tytuł wskazuje na satyryczne konotacje tzw. „mentalności kolesi” czyt. wartości bycia kolegą, czy też znajomym znanego, podziwianego i powszechnie szanowanego człowieka. Nasuwa się w tym miejscu jeszcze jedna kwestia. Chodzi mianowicie o motyw dużego nosa, który doprawiał sobie Feliks Rzepka w granym przez siebie przedstawieniu. Podobno widzowie przez lata przybywali z bardzo daleka dlatego, aby zobaczyć w jego wykonaniu Herkulesa-Savinien de Cyrano de Bergeraca. Portrety siedemnastowiecznego francuskiego dramaturga sugerują niebywały przerost tej części twarzy. A wiadomo, że ta bywa wizytówką człowieka, któremu zresztą bardzo łatwo można przyprawić gębę. Kreacja stworzona przez Jerzego Pala przywodzi na myśl gorzkie pytanie: „Jak grać, żeby wygrać?”. Wygrać, to co najważniejsze – życie. Nie znam odpowiedzi, ciągle pytam. A ci, do których je kieruję, odpowiadają tym samym pytaniem.

Magda Budzik

Cena biletu na jeden spektakl - 15 zł
Cena karnetu "widza - jurora" na wszystkie przedstawienia w ramach MONOwMANU 2011 - 100 zł

Występuje


Jerzy Pal - aktor Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie Reżyseria - Tomasz Piasecki


Galeria

Sezon 2016/2017

pnwtśrczptsond
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Pobierz repertuar na lipiec 2018

Bilety

Rezerwacja biletów:

telefon +48 42 633 24 24
+48 660 716 936
email kasa@teatr-maly.pl

Kasa teatru czynna w godzinach:
wtorek, środa,
czwartek- 16:00-19:00, piątek i sobota - 16:00-19:15.
W niedziele, jeśli grany jest spektakl - godzinę przed rozpoczęciem spektaklu.
W poniedziałki - kasa nieczynna.


Więcej

Bilety  online


Stowarzyszenie Komedia Łódzka

Teatr Mały w Manufakturze
ul. Drewnowska 58b, 91-002 Łodź

Teatr Mały w Manufakturze

Manufaktura